| 24. 1. 2017
| Workshop pracovní skupiny WG3 výzkumné sítě NORMAN (Network of reference laboratories, research centres and related organisations for monitoring of emerging environmental substances) se na počátku roku 2017 konal v německém Lipsku. Vyrazil jsem s kolegy z Brna vlakem, abych strávil dva dny v partnerském městě nejprve nad přednáškami o efektem řízených analýzách (EDA) a později prohlídkou přivrácené i odvrácené strany města. |
|  | Na lepenkovou jízdenku z Brna do Lipska cestoval někdo před 35 roky. Já jsem dostal obyčejnou mezinárodní jízdenku za 2487 Kč. |
|  | Pozvánka na workshop do Helmholtzova centra ve vědeckém areálu Kubus na severu Lipska. |
|
|  | Kromě hlavního nádraží se v Lipsku nachází přímo pod hlavním náměstím (Markt) také zastávka regionálních vlaků Leipzig Markt, která trošku připomíná metro. |
|
 | Nad podzemní zastávkou stojí na náměstí stará radnice, která přežila válku. |
|  | Ulice Lipska se na první pohled tváří starobyle, ale většina domů je moderních, citlivě vetkuntých do válkou poničené staré zástavby. |
|
 | Stavba kostela Nikolaikirche započala v roce 1165. O necelých 600 let později zde šéfoval hudební produkci sám Johann Sebastian Bach. |
|  | Zajímavostí jsou v Lipsku československé tramvaje T4D podobající se i po rekonstrukci nápadně našim důvěrně známým T3. |
|
 | Lipsko je městem opuštěných staveb. je jich tu snad ještě víc než v Detroitu a Volčansku dohromady. Jako prvního si hned před nádražím můžete všimnout obřího prázdného komplexu bývalého hotelu Astoria. |
|  | Postsocialistický realizmus na předměstí Mockau. |
|
 | Také vzdálenější části hlavního nádraží utrpěly. Město se po sjednocení Německa rychle vylidňuje a místo Němců, kteří odcházejí na západ, zaplňují domy blízkovýchodní přistěhovalci. Ti dávají životnímu prostředí a kultuře města zabrat. |
|  | Pohled do útrob zrušeného stavědla. Funkci mechanických zabezpečovacích zařízení převzala elektronika. |
|
 | Naposledy zkontolováno 15. července 1993. |
|  | Bývalé železniční dílny podél Schultze-Delitzch Straße byly před několika lety zrušeny, aby ustoupily výstavbě silničního průtahu. Zmizela tak romantická železniční čtvrť jako z Tajemné Řásnovky. |
|
 | Zbylé plochy bývalého kolejiště oživují staroromantičtí tuláci v obytných přívěsech, kteří za večerů rozdělávají na okraji Lipska ohně jako v cikánských osadách dalekých Karpat. |
|  | Provozní dílny ze samotných počátků evropské železnice (1837) byly definitivně zrušeny „durch die Kapitalisten“ po 178 letech v roce 2015. |
|
 | Opuštěných staveb jsou tu stovky. Zhruba každý čtvrtý dům ve městě je bez využití, což dělá z Lipska město duchů. Na snímku továrna na barvy poblíž Adenaueralee. |
|
 | Je libo trošku urbexu? Račte vstoupiti. |
|  | Bývalá dvouposchoďová kotelna se mění na pralesní zákoutí, kam chodí pít zvěř ke studánce (nedaleko odtud jsem spatřil přímo ve městě „lovit“ rezavou lišku). |
|
 | Mírně funkcionalistický dům na Torgeuer Straße. |
|  | Trojvozový vlak linky č. 1 míří po mostě přes kolejiště hlavního nádraží do Lausenu. |
|
 | Díky celodenní jízdence se snadno pohybuji po městě autobusem, vlakem i tramvají. Odpoledne proto zajížídm do Mockau, podívat se na místní Rittergut (něco jako dědičný rytířský statek). Je to další vyhlášený urbex. |
|  | Přicházím žel o několik let později, než bych chtěl. Střecha budovy vzala za své a historickou usedlost tak už pohlcuje lačnými sousty příroda. |
|
 | Vlastně tu už není nic moc k vidění. |
|  | Polorozpadlá kůlnička, za kterou by se nemusel stydět ani Jan Tleskač. |
|
 | A v podzemí klenuté stropy, pod které za socializmu kdosi vestavěl ocelové kotce. Snad pro psy, snad pro vepře, to už se dnes nedozvím. Opouštím Lipsko a mířím přes Drážďany do Prahy za kamarádem Moukou a nazítří na schůzku se Skautskou nadací Jaroslava Foglara. |
|
| Zpět
Komentáře:
| Autor: Stanislav Žaža | Čas: 20. 2. 2017, 11:39 | Sorry, Lipska. | |
| Autor: Stanislav Žaža | Čas: 20. 2. 2017, 11:31 | Velmi pěkný, obsahově i stylisticky pozoruhodný výklad, zdařile zachycující zejména následky druhé světové války, která citelně zasáhla výstavné německé město. Náležitá pozornost se však věnuje i současným technickým zajímavostem Drážďan. | |
| |
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Julie Novotná Text: Dobrý den, chci se zeptat, komu mám napsat, pokud chci nafotit vnitřek objektu pro můj nastávající fotografický projekt. Kdo vlastně objekt vlastní?
Děkuji, Julie Číst
Autor: FJerzy Text: Pracoval jsem ve Vlněně jako student na konci 80 let. Rozvážel jsem utkané látky ke kontrolním stanovištím, kde se kontrolovaly a případně opravovaly. Tyto jsem pak rozvážel do skladu na jiném patře.
Nejvíc však vzpomínám na to, jak každý den ráno přivezl autobus ženy z vězení, které tam pracovaly. A já s nimi! Taková obdoba Skřivánci na niti! Číst
Autor: Hanka Text: ten stoleček na pavlači je designový kousek https://search.seznam.cz/obrazky/?q=stolek+pavouk+Halabala&oq=stolek+pavouk+Halabala&aq=-1&ms=15160&ks=46&sourceid=top&color=any&size=any&pornFilter=1&productOnly=0&sId=GOcA8jFVBMdQmeh-8SIb&sgId=MC43NTQ5MDMzNzg0MjMwODc3IDE3NTc1NjgwMjcuMjc4 Číst
Autor: JzA Text: Díky, opraveno. Číst
Autor: Jan Text: Len drobná pripomienka k asi neúmyselnej zámene ulíc v popiske mapky z roku 1907 - tehdejší Třebízského je dnešná ulice Chaloupkova, dnešná Košinova je na mapke vedená ako třída Komenského. Číst
|
|